Chcete sa cítiť fit aj na jeseň? Vaši blízki vám môžu pomôcť
Autor: V.B.
Chcete sa cítiť fit aj na jeseň? Vaši blízki vám môžu pomôcť

V jeseni máme prirodzený sklon k usadlejšiemu spôsobu života a ľahko zabudneme dbať o svoje zdravie. Početné rodinné večere a stretnutia, na ktorých si osviežujeme spomienky na leto, sú zvyčajne spojené s chutnými a často nezdravými jedlami. MUDr. Peter Minárik, PhD. hovorí o tom, ako sa odzrkadľuje táto zmena v našich jedálnych lístkoch a pripomína, že zostať v dobrej kondícii je ľahšie, ako sme si mysleli a môžu nám k tomu pomôcť aj naši blízki.


Hovoríte, že stretávanie sa s blízkymi môže pomôcť udržať sa v dobre forme. Ako?

Stretávanie sa s rodinou nám môže pomôcť dodržiavať vyváženú stravu. Tým, že sa budeme s blízkymi rozprávať o zdravej strave, budeme si vymieňať zdravé recepty, hovoriť o dobrých reštauráciách a zaujímavých novinkách v gastronómii, začneme podvedome premýšľať nad svojím zdravím a správnou životosprávou. Užitočné môže byť aj spoločné stanovenie si cieľov, napríklad cvičenie alebo vhodnejšie spôsoby stravovania. Nahradenie nezdravých pochúťok džúsmi alebo pyré môže ušetriť čas strávený s blízkymi, a zároveň je to splniteľný cieľ. To všetko môže viesť k novým predsavzatiam a posilní rodinu k spoločnému zdravšiemu spôsobu života. Stanovenie si cieľov teraz na jeseň môže viesť k veľkým zmenám v organizme počas celého roka. Úspech predsavzatí je istejší, ak sa o ne pokúša celá skupina  nie len jednotlivec.

 

Je ťažké zmeniť návyky rodiny, návyky detí? Máte nejaké špeciálne rady ako na to?

Dôležité je nenútiť deti do toho, čo sami nechcú, pretože to by ich skôr navždy odradilo od niektorých jedál a predovšetkým od zeleniny. Odporúčam oddeliť jedlá časovým horizontom troch hodín a minimalizovať množstvo „pochúťok“, ktoré sa medzi jedlami skonzumujú. Podporí sa tak chuť na jedlo. Deti sa zrkadlia v svojich rodičoch, preto treba byť trpezliví a byť príkladom. Jesť pred deťmi zdravo, bez zbytočného pútania pozornosti je dobrá cesta a zároveň aj nás núti premýšľať nad tým, čo zjeme. Najdôležitejšie je nevzdávať sa. Deti musia niečo nové vyskúšať 10 - 15-krát, aby si zvykli, zatiaľ čo dospelí len 3 - 5-krát. Zdravé desiaty ako vysušené ovocie, džúsy, pyré môže deťom pomôcť zvyknúť si a vychutnať si vyváženú stravu.

 

Myslíte, že sa možno stravovať vyvážene aj keď si chce rodina dopriať?

Najdôležitejšie je, aby bolo jedlo chutné, ale pokojne môžeme k jedlu servírovať aj niečo zdravé. Ovocie a zelenina by mali tvoriť tretinu našej stravy, keďže dodávajú vitamíny, vlákninu, kyselinu listovú a minerály ako je železo alebo horčík. Svetová zdravotnícka organizácia odporúča denne prijať 5 porcií ovocia a zeleniny a vyvážená strava je veľmi dôležitá pre správne fungovanie nášho tela. Jedna z týchto porcií pokojne môže byť pohár ovocného alebo zeleninového džúsu. Pred alebo po jedle máme zvyčajne čas, ktorý strávime sedením na gauči a rozprávaním sa. Neviem, ako je to u vás, ale my si zvyčajne niečo malé prestrieme aj na konferenčný stolík. Miesto pochúťok, ktoré sú nezdravé, prečo nevyskúšať  čerstvo nakrájané ovocie a zeleninu či 100 % ovocné džúsy? 

Kategória: Zdravá strava