Uľahčia nákup ľuďom so zrakovým postihnutím
Uľahčia nákup ľuďom so zrakovým postihnutím

Určite sa vám už stalo, že ste vošli do potravín, istým krokom zamierili k regálu s jasnou predstavou, čo hľadáte... a ostali ste bezradne stáť. No moment, tu sa niečo zmenilo?!


Patrí k bežnej praxi, že predajne prechádzajú reorganizáciou priestorov, kategórie tovarov zvyknú opakovane meniť miesto. Zdravý človek potrebuje možno minútku-či dve, kým sa nanovo zorientuje, zmene sa prispôsobí a pokračuje v nákupe. Zato pre zákazníka so zrakovým postihnutím ide o poriadny škrt cez plány.

 

Všimne si jeho bezradnosť zamestnanec a ponúkne sa, že pomôže? Ak by aj nevidiaci či slabozraký zákazník upútal pozornosť personálu, ten, hoci aj v snahe byť užitočný, nemusí správne odhadnúť, kde sa končí zdvorilosť a začína vtieravosť, pretože asistovaný nákup má svoje praktické špecifiká. Poznať ich znamená naučiť sa svet vidieť z pohľadu zrakovo postihnutého človeka.

 

Na prekážky, o akých nemá väčšina z nás ani tušenia, upozorňuje PR manažérka Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska, Dušana Blašková, ktorá pri tom vychádza aj z vlastnej skúsenosti: „Slabozrakí ľudia potrebujú orientačné body, ktoré dokážu jasne identifikovať. Pokiaľ ich stratia, sú stratení aj oni. Robia im problém zúžené priestory, napríklad palety zaparkované medzi regálmi a ďalšie prekážky. Vezmite si napríklad pútače na akcie. Visia v takej výške, aby pomyselne udreli do očí, no nám často udrú do tváre,“ opisuje Blašková, čo všetko musí riešiť zrakovým hendikepom znevýhodnený zákazník.

 

Ani kalkulovanie ceny nákupu nie je samozrejmosť, ak zrak neslúži, ako má. „V obchodoch je bežné, že hodnoty eur sú uvádzané väčším písmom ako hodnoty centov, takže človek so zhoršeným videním získa len polovicu informácie a môže ostať pri platení prekvapený.“ Podobných výziev je viac a jednotné systémové riešenie pomoci doteraz u nás nebolo. Dopyt po chýbajúcej verejnoprospešnej službe sa ako prvá spomedzi obchodných reťazcov na Slovensku podujala zaplniť Billa. V týchto dňoch testuje vo vybraných bratislavských prevádzkach službu Nákupný asistent.

 

Koncept spoločnosť dolaďovala s usmernením a s odborným dohľadom zástupcov ÚNSS, aby výsledný projekt čo najvernejšie reflektoval skutočné potreby cieľovej skupiny. Na realizácii Nákupného asistenta sa podieľalo aj občianske združenie Billa ľuďom.

Účelom asistovaných nákupov je odbremeniť nevidiacich a slabozrakých zákazníkov od stresujúcich situácií a podať im, doslova aj prenesene, pomocnú ruku – uľahčiť im návštevu v potravinách od vstupu do predajne, cez výber potravín a orientáciu medzi regálmi, až po balenie nákupu pri pokladni a vyprevadenie na ulicu.

 

 „V nadchádzajúcich mesiacoch postupne zaškolíme predajcov na všetkých 136 predajniach na Slovensku a v každej predajni budú môcť ľudia so zrakovým postihnutím realizovať svoj nákup s profesionálne vyškoleným asistentom nákupu,“ priblížil plány generálny riaditeľ Billa Slovensko Dariusz Bator.V tejto chvíli je ešte priskoro na meranie úspešnosti číselnými odhadmi, no som presvedčený, že podstata celého projektu nestojí na číslach, ale na ľuďoch, ktorým daná služba pomôže. Každý spokojný zákazník sa počíta a je pre nás motiváciou, aby sme v podobných zmysluplných projektoch pokračovali aj naďalej.“

Kategória: Aktuality