Orechy, oriešky... Viete, že regulujú priberanie?
Autor: ak
Orechy, oriešky...  Viete, že regulujú priberanie?

Jadrá vlašských orechov pripomínajú vzhľadom mozog, ktorému skutočne výrazne prospievajú. U detí podporujú ich správny vývoj. Orechy zlepšujú koncentráciu, podľa niektorých odborníkov dokonca brzdia vznik Alzheimerovej choroby. Ak ste nervózni, orechy vám vďaka horčíku, ktorý obsahujú, pomôžu odbúrať stres a zbaviť sa svalových kŕčov. A to nie je všetko. Okrem toho ešte posilňujú zubnú sklovinu a sú doslova nabité vzácnymi látkami.


Regulujú priberanie

Pokiaľ to s konzumáciou nebudete preháňať, sú vlašské orechy najlepší spojenec proti priberaniu. Ukrývajú v sebe totiž aj cukry a bielkoviny, vitamíny skupiny B, E, vlákninu, draslík, zinok, meď, kyselinu listovú, soľ a arginín, ktorý udržiava cievy hladké a pružné. Pomáhajú aj v prevencii proti cukrovke, rakovine a srdcovým ochoreniam.

 

Ktoré si vyberiete?

1. Najčastejšie sa u nás konzumujú vlašské orechy. Už starí Rimania ich považovali za omladzujúci prostriedok.Obsahujú viac prospešných látok ako iné druhy orechov. Sú dokonca plné kvalitných antioxidantov, čo ich stavia na prvú priečku medzi orechmi. Vlašské orechy majú vyššiu výživnú hodnotu ako pistácie, arašidy, mandle či pekanové oriešky.

 

2. Lieskovce sú ľahšie stráviteľné ako vlašské orechy alebo mandle. Zo všetkých orechov majú najviac vitamínu E a sú bohatým zdrojom fosforu, draslíka, horčíka, vápnika, železa a medi. Je to potravina pre svaly, zlepšuje pamäť, upokojuje nervy, posilňuje organizmus a pôsobí preventívne proti obličkovým kameňom.

 

3. Veľkej obľube sa tešia arašidy. Zdravšie sú nepražené a nesolené. Problémom môže byť, že surové sú ťažšie stráviteľné, takže je vhodné ich nasucho opražiť na panvici. Arašidy okrem antioxidačných účinkov pomáhajú pri poruchách nervovej sústavy, kožných problémoch a kardiovaskulárnych chorobách. V USA sa mletím celá polovica úrody spracováva na populárne peanut butter – arašidové maslo. Veľká časť tohto produktu sa hydrogenuje, čo znižuje obsah esenciálnych nenasýtených mastných kyxselí. Arašidy sú však náchylné na tvorbu rakovinotvornej plesne, a preto plesnivé a zatuchnuté plody nekonzumujte.

 

4. Známe a často konzumované sú tiež mandle. Pre obsah podporných látok sú považované za kráľovné medzi orechmi.Obsahujú najmä vápnik a horčík. Kombinácia týchto minerálov prospieva pokožke, vlasom a nechtom. Posilňujú nervovú sústavu, spevňujú zubnú sklovinu a bránia vzniku rakoviny hrubého čreva. Pravidelná konzumácia mandlí má silný ochranný účinok pred vznikom  choroby koronárnych ciev srdca, ktorá vedie k infarktu myokardu. Stačí asi 50 g mandlí denne a riziko infarktu klesá až o 50%! Horké mandle však obsahujú škodlivé látky, takže ich nekonzumujte.

 

5. Oriešky kešu obsahujú veľa horčíka, betakaroténu, zinku a ďalších stopových prvkov ktoré pozitívne vplývajú na oči, kožu a sliznice. Majú sladkastú chuť, čo sa využíva najmä v ázijskej kuchyni. Nadmerný konzum však môže spôsobiť nevoľnosť.

 

6. Pistácie majú z orechov najvyšší obsah železa, obsahujú meď, draslík, fosfor či vápnik. Z vitamínov provitamín A a celú škálu zo skupiny B. Tiež platí, že nekonzumujeme oriešky napadnuté plesňou ktorá má toxické účinky.

Kategória: Zdravá strava