Káva nielen pre pôžitkárov
Autor: Iva I.
Káva nielen pre pôžitkárov

Najstaršie stopy histórie kávy vedú do Etiópie a do Kene. O objavení „čierneho zlata“ vypovedajú početné legendy. Dnes je káva obľúbeným nápojom a jejvplyv na náš organizmus je už niekoľko rokov predmetom rôznych odborných štúdií. Účinky tohto kofeínového nápoja sa samozrejme prejavujú  u každého z nás individuálne.


 

O káve sa toho nahovorilo neskutočne veľa - pomáha, či škodí? Ak sa posudzujú tieto dve otázky, v prvom rade by sa mal zohľadniť aj jeden dôležitý faktor, a to je náš zdravotný stav.

 

Káva a jej pozitívne účinky

Odborné štúdie dokazujú, že konzumácia tohto nápoja má u zdravého človeka skôr pozitívne účinky, ako je napríklad prevencia určitých typov ochorení. Prvé správy o skúmaní vplyvu kávy na ľudský organizmus boli publikované okolo roku 1820. Vtedy nemecký vedec Friedlieb Ferdinand Runge opísal účinky čierneho moku a z jeho poznámok vyplynulo, že v semenách kávy je obsiahnutý alkaloid kofeín, ktorý povzbudzuje činnosť niektorých orgánov, ako sú srdce, mozog, nervy, obličky či svaly. Tento u mnohých obľúbený nápoj sa samozrejme musí konzumovať v rozumnej miere, vtedy kávou pozitívne ovplyvníme naše zdravie. Ľudskému organizmu prispieva kofeín, ktorý káva obsahuje. Ten dokáže naštartovať zmysly k vyšším výkonom.

 

Kofeín vyvoláva pocit šťastia
Kofeín navodzuje pocit šťastia a spokojnosti, rýchlejšie a jasnejšie myslenie a tiež aj lepšiu koordináciu pohybov tela. Okrem iného zvyšuje pozornosť, rozširujú sa poznávacie schopnosti a zrýchľujú reakcie.

Pitím tohto nápoja sa však zvyšuje krvný tlak, takže dôležité je pitie kávy s mierou. V káve sa nachádzajú antioxidanty, ktoré o.i. významne znižujú ukladanie cholesterolu do ciev, a tým ochraňujú kardiovaskulárny systém. Niektoré štúdie dokonca potvrdzujú, že antioxidanty zabraňujú vzniku niektorých nádorových ochorení. Ďalšou výhodou pitia kávy je, že pozitívne vplýva aj pri prevencii Alzheimerovej choroby. Odborníci sa zhodujú na tom, že si pokojne môžeme počas celého dňa dopriať štyri až šesť šálok kávy, teda 200 - 300 mg. Za predlženie života môže práve kofeín, ktorý núti telo využívať energetické zásoby, a to potom neochabuje tak skoro.

 

Kedy nepiť kávu s kofeínom?

Kávu s kofeínom nepite, pokiaľ vás po nej bolí hlava, máte zrýchlený pulz a ste po nej viac nervózny. Doprajte si instantnú bezkofeínovú kávu. Ak máte nadmerný stres, tiež by ste nemali piť kávu s kofeínom. Nadmiera kofeínu môže spôsobiť nervozitu, nesústredenosť a stratu schopnosti jemnej motorickej regulácie.

 

Kávu si najlepšie vychutnávame v príjemnej spoločnosti s priateľmi a známymi, a tak sa pocit šťastia a spokojnosti ešte viac navodí a my si ju vychutnáme s ešte väčším pôžitkom.

 

Zdroj:www.institut-kavy.sk

Kategória: Srdce a tlak