LenPreZdravie.sk - Magazín o zdraví
  • Šturec potrebuje pomoc
    Šturec potrebuje pomoc
    Mohutné torzo vyslúženého plavidla so slávnou minulosťou vidno už z diaľky. Remorkér Šturec bol zapísaný do zoznamu technických pamiatok pred dvomi rokmi. Na jeho palubu vedie vratká lávka a strmé schodíky...
  • Odborníci poradia na telefonickej linke k demencii
    Odborníci poradia na telefonickej linke k demencii
    Slovenská Alzheimerova spoločnosť zriadila telefonickú linku, kde sa záujemcovia môžu poradiť s odborníkmi na tému demencie. Na čísle 02 / 62 41 08 85 získajú nielen informácie o ochorení, ale môžu sa porozprávať o možnostiach prevencie a tiež zdravotníckej a sociálnej pomoci. Odborníci v poradni sú k dispozícii do konca marca, v pracovné dni v pondelok až piatok, v čase od 12.00 do 16.00 hodiny.
  • Chcete zmerať deťom zrak?
    Chcete zmerať deťom zrak?
    Ako pri mnohých iných ochoreniach, aj pri poruchách zraku oplatí, že čím včasnejšie ich lekár podchytí, tým vyššia je šanca na úspešnú liečbu.
  • Keď trápia zriedkavé choroby
    Keď trápia zriedkavé choroby
    Nedostatočné skúsenosti so zriedkavými chorobami majú za následok nielen oneskorenú diagnostiku, ale aj sťažený prístup k liečbe.
  • Testovanie na HIV anonymne
    Testovanie na HIV anonymne
    Prežili ste príjemnú noc a máte pochybnosti, či je všetko v poriadku? Neváhajte a otestujte sa na HIV.

Nočný lov

Autor: Andrea C.
Pondelok, 21. máj 2018
Nočný lov

Pokiaľ ťa niekto sleduje, si mŕtvy... Vychutnajte si napínavý triler autora Roberta Bryndzu. Ide o ďalší príbeh detektívky šéfinšpektorky Eriky Fosterovej, ktorá je hlavnou hrdinkou aj Bryndzovho predchádzajúceho diela Dievča v ľade. Nočný lov sa odohráva počas sparného leta v Londýne a obľúbená vyšetrovateľka Erika Fosterová spolu s tímom čelí ďalšej nebezpečnej výzve. Ak vám z Dievčaťa v ľade išiel mráz po chrbte, z Nočného lovu vám bude poriadne horúco...


 

Jednej horúcej júnovej noci detektívku šéfinšpektorku ErikuFosterovú privolajú k brutálnej vražde. Obeť, váženého praktického lekára našli uduseného v jeho posteli. Zápästia mal zviazané a oči vypúlené pod priesvitným vreckom, upevneným tesne pod hlavou. O niekoľko dní neskôr za podobných okolností zomiera ďalší muž a Erika spoločne s kolegami Petersonom a Mossovou tušia, že čelia sériovému vrahovi. Ten svoje obete sleduje a vyčkáva na vhodný okamih, kedy udrie. Čo majú obaja mŕtvi spoločné? Existuje v ich minulosti nejaké tajomstvo, ktoré by ich mohlo spájať? Čo ich spája s vrahom? Erika robí všetko preto, aby Nočného lovca zastavila a chytila, aj keď opäť riskuje a dostáva sa do konfliktov s nadriadenými. Navyše, možno vrah začína sledovať aj ju...

 

 

Súťaná otázka: Akej národnosti je Robert Bryndza?

Traja z vás získajú knižnú novinku: Nočný lov.

 

Tlačiť
Kategória: Súťaže
Akej národnosti je spisovateľ Robert Bryndza?
Súťaže sa môžete zúčastniť do 17.06.2018.
SÚŤAŽ JE UKONČENÁ.

Prevádzkovateľom Vašich osobných údajov je Gert-bau s.r.o., Gorkého 3, 811 01 Bratislava, IČO: 36 674 435. Prihlásením sa prostredníctvom kontaktného formulára dobrovoľne súhlasíte so spracovaním svojich osobných údajov prevádzkovateľom v zmysle § 14 zákona o ochrane osobných údajov a čl. 7 GDPR. Poskytnuté osobné údaje budú spracúvané výlučne za účelom spracovania a vyhodnotenia súťaže. Po 15 dni spracovania súťaže sa osobné údaje zlikvidujú. Poskytnutie osobných údajov, ako aj udelenie súhlasu s ich spracovaním je dobrovoľné a tento súhlas je možné kedykoľvek odvolať na e-maile gdpr@lenprezeny.sk.


Poradna
Dnes je 17. 10. 2018, meniny má Hedviga.
Intímna očista v 2 krokoch – umyť aj nakrémovať!
Odmeňte pokožku vyživujúcim voňavým kúpeľom s líniou od AVONu!
Knokautujte hnačku!
Bojujte aktívne s nepoddajnými tmavými škvrnami s novinkami od AVONu!
Náhodný článok
Masáž lávovým kameňmi Masáž lávovým kameňmi
Atraktívna masáž nie je žiadnou novinkou. Už dávno kamene používali šamani indiánskych kmeňov a rovnako starí Číňania. Nepoužívali priamo lávové, ale také, ktoré mali k dispozícii. Správnym prikladaním a masírovaním vedeli nimi liečiť rôzne neduhy. Používanie tejto techniky pretrvalo v spomenutých končinách do dnešných dní a túto techniku možno naozaj len odobriť. Nielenže sa zachovala, ale sa aj rozšírila do iných  končín sveta. 
Najčítanejšie články
Horoskop na dnešný deň
Horoskopy od Moneo.sk
Cestovný poriadok
Odkiaľ:
Kam:
Dátum:
 Čas: 
Zobraziť všetky novinky
NOVINKY
6 rád, ako vybrať mobil pre seniorapasik
6 rád, ako vybrať mobil pre seniora

Ako vybrať mobil pre babičku, otca či dedka? Podľa prieskumu švédskeho výrobcu telefónov pre seniorov Doro má väčšina seniorov v Európe problémy najmä so zrakom, s chronickými ťažkosťami a z toho prameniacim nízkym sebavedomím. Doro svoje telefóny vyvinul tak, aby seniorov pri používaní smartfónu či tlačidlového mobilu ich zdravotné problémy neobmedzovali. 

Švédsky líder na trhu mobilov pre seniorov vyvíja zariadenia aj na základe konzultácií so samotnými spotrebiteľmi, ktorí sú súčasťou procesu navrhovania dizajnu a funkcionalít. „Populácia seniorov v celej Európe rapídne rastie. Len vlani ich bolo 10 miliónov a do roku 2040 sa ich počet zvýši na 42 miliónov. S vekom pribúdajú pre seniorov nové výzvy a musia riešiť rôzne zdravotné i psychické problémy. Podľa našich prieskumov sa seniori chcú naučiť ovládať nové technológie, no pre zdravotné obmedzenia si často neveria. Aj preto sme telefóny Doro vyvinuli tak, aby seniorov pri ich používaní neobmedzovali ich zdravotné problémy. Hoci ide o detaily, pre starších ľudí sú to dôležité pomôcky pri uľahčení každodenného života,“ uviedla Dominika Uhrová, marketingová manažérka Doro pre Česko a Slovensko.

 

Aké zdravotné a psychické problémy musia riešiť seniori v Európe:

 

               

Aké funkcie seniori na mobiloch najviac oceňujú:

 

1. Veľké ikony na displeji

Slabnúci zrak je podľa európskeho prieskumu prekážkou až pre 82 % seniorov v Európe. Aj preto seniori ocenia na displeji mobilu veľké ikony aj písmo.

 

2. Hlasný a jasný zvuk

Takmer tretina seniorov má vo vyššom veku problémy so sluchom. Mobily by mali mať špeciálne upravené reproduktory tak, aby seniori zreteľnejšie počuli zvuk v telefóne.

 

3. Hmatateľné tlačidlá

Podľa prieskumov Doro obľubujú seniori tlačidlové telefóny, ktoré majú dobre rozpoznateľné tlačidlá podľa hmatu. Preto sú pre nich ideálne mobily, ktoré sa ľahko držia a majú veľké odstupy medzi tlačidlami. Čím väčší odstup, tým ľahšie sa seniorom s telefónom manipuluje – píše SMS-ky alebo zadáva telefónne číslo.

 

4. Pomoc na jeden dotyk

Množstvo seniorov žije samých v domácnostiach a telefón je ich jediným spojením s okolitým svetom aj v prípade zdravotných ťažkostí. Všetky modely Doro predávané na Slovensku majú zabudované špeciálne asistenčné tlačidlo pre prípad núdze. Do SOS tlačidla si môže majiteľ telefónu nahrať až päť kontaktov – na svojich najbližších či lekára. Ak prvý kontakt v poradí nezdvihne, telefón automaticky vytočí nasledujúce telefónne číslo. Mobily zároveň rozpošlú kontaktom SMS správy a smartfón získa aj GPS koordináty miesta, kde sa majiteľ telefónu aktuálne nachádza.

Výborným doplnkom je aj náramok Doro s tlačidlom, ktorým senior spustí funkciu SOS napríklad v sprche v prípade úrazu alebo ak je mobil vo vedľajšej izbe.

 

5. Jednoduché nabíjanie

Výhodou je, ak sú smartfóny alebo tlačidlové mobily doplnené solídnym nabíjacím dokom, do ktorého si môže majiteľ telefón odkladať. Táto  praktická pomôcka seniorom uľahčí dobíjanie telefónu, pretože pripojenie nabíjacieho kábla môže byť pre osoby so zrakovými aj hmatovým postihnutím náročné. Navyše vždy nájdu telefón na rovnakom mieste.

 

6. Má mobil extra funkcie pre seniorov?

Ak mobil ponúka okrem prispôsobenej ergonómie aj špeciálne funkcie, ako zjednodušiť majiteľovi ovládanie, je to skvelá správa. Telefóny Doro napríklad umožňujú blízkym osobám, aby pomocou neplatenej aplikácie My Doro Manager na diaľku pomohli seniorov s nastavením zariadenia, keď to potrebujú. Extra bonusom je aj vloženie fotiek do zariadenia na diaľku – babička si tak môže pozrieť aktuálne fotky vnúčat bez zasielanie správ či konta na sociálnej sieti. Ďalšou skvelou výhodou je napr.  i kompatibilita s načúvacími prístrojmi alebo špeciálne nastavenie farebnosti displeja pre osoby s poruchou zraku. Samozrejmosťou je funkcia svetelnej baterky či FM rádio.

Zobraziť celú novinku
Usušte si dary jesene v bio kvalite!pasik
Usušte si dary jesene v bio kvalite!

Zužitkujte plody jesene, chutné na zahryznutie vás počkajú v špajze, ak si ich doma usušíte na sušičke potravín Orava SU-103 A.

V usušených kúskoch ovocia, zeleniny, v bylinkách či hubách sa uchová veľa vitamínov, minerálov, stopových látok aj vlákniny – bez použitia chémie a konzervačných látok. Ak usušené kúsky opätovne namočíte do vody, získate základ na prípravu výborných omáčok, prívarkov, šalátov či polievok aj počas tuhej zimy. Orava SU-103 A sa jednoducho ovláda stlačením jedného gombíka, má nízku spotrebu energie a je nastavená na univerzálnu teplotu sušenia 50 °C, pričom potrebnú teplotu podľa druhu sušených potravín môžete regulovať pomocou nastaviteľných ventilačných otvorov sušičky. Zdravím nabité kúsky navrstvíte na 5 mriežok, takže sa vám na jeden raz podarí usušiť dosť veľa plodov jesene. Ak by sa vám to zdalo málo, dokúpiť si môžete ešte ďalšie 2 mriežky, sušička je totiž skonštruovaná tak, aby sa ich zmestilo až sedem. V manuáli na používanie výrobku nájdete aj cenné rady, ako sa stať majstrom domáceho sušenia potravín. Orava SU-103 A kúpite za 35,90 €.

www.orava.eu

 

Zobraziť celú novinku
Knokautujte hnačku!pasik
Knokautujte hnačku!

Keď vás hnačka prekvapí v tej najmenej vhodnej chvíli, povedzte jej rázne „Teraz nie!“ a rýchlo s ňou skoncujte. 

Zdravotnícka pomôcka smectaGo® v praktickom vrecúšku na priamu konzumáciu obsahuje prírodný čistený íl (diosmektit), ktorý zastavuje a lieči akútnu aj chronickú hnačku. Viaže na seba toxíny a choroboplodné zárodky, aby sa ľahšie dostali z tela pri vyprázdňovaní. Chráni sliznicu zažívacieho traktu, urýchľuje jej hojenie, uľavuje od bolesti brucha a skracuje trvanie hnačky. Stačí otvoriť vrecúško smectaGo® a prehltnúť jeho obsah s karamelovo-kakaovou príchuťou. smectaGo® je vhodná pre deti od 8 rokov a dospelých vrátane tehotných a dojčiacich žien – nevstrebáva sa do organizmu a je bezpečná. Kúpite ju v lekárňach bez lekárskeho predpisu. Pred použitím si pozorne prečítajte návod na použitie. Odporúčaná cena 12-vrecúškového  balenia smectaGo® je 6,10 €.

www.smecta.sk

Zobraziť celú novinku
Intímna očista v 2 krokoch – umyť aj nakrémovať!pasik
Intímna očista v 2 krokoch – umyť aj nakrémovať!

 

Pri každodennej očiste to robievame automaticky – po umytí mydlom či sprchovým gélom celé telo osprchujeme, osušíme a natrieme poctivou dávkou telového krému kvôli dokonalej hydratácii pokožky. 

 

Podľa rovnakého scenára by sa mala odohrávať aj intímna hygiena – najprv použite jemnýgél na intímnu hygienu či jemnú čistiacu penu Saforelle, po osušení aplikujte na citlivé zóny krém Saforelle 50 ml! Ženské zóny bývajú citlivé na pocit pálenia, suchosti a svrbenia, nehovoriac o nepríjemných zapareninách, hemoroidoch alebo gynekologických zápaloch a „ženských komplikáciách“. Vtedy čistá voda, mydlá alebo klasické sprchové gély obsahujúce mydlo ženské partie len zbytočne vysušujú. Ako vhodnejšia sa ukazuje každodenná očista prípravkami francúzskej značky Saforelle vrátane ošetrujúceho krému, ktoré pomáhajú upokojiť podráždenú pokožku a zmierniť pocit nepohodlia. Obsahujú patentovaný extrakt z lopúcha väčšieho a antialergén alantoín s regeneračnými a hydratačnými účinkami, ktoré vám pomôžu skoncovať s nepríjemnosťami (aj) „tam dole“. Používať ich môžete na intímne zóny aj na celé telo. V ponuke nájdete prípravky každodennej starostlivosti pre ženy – jemný čistiaci gél, intenzívny hydratačný čistiaci gél, jemnú čistiacu penu, krém aj vlhčené obrúsky na cestu, ale aj prípravky pre deti Saforelle®Bébé – jemný čistiaci gél a krémové mlieko. Kúpite ich v každej dobrej lekárni alebo online.

www.saforelle.eu

 

Zobraziť celú novinku
Jesenné šumivé osvieženiepasik
Jesenné šumivé osvieženie

 

Doprajte si aj počas slnečnej jesene pohodu a relax. Spoločnosť vám môžu robiť aj výnimočné sekty z radu Hubert Club. Navyše, vďaka jednoduchému triku ohúrite svojich priateľov trendovou kombináciou – spojením sektu a ľadu. Stačia vám vyššie vínové poháre, 2-3 kocky ľadu a Hubert Club (odporúčame polosladký alebo sladký). 

 

Pravú atmosféru navyše znásobí chuť nových limitovaných edícií Hubert Club Furmint a Hubert Club Frankovka modrá Rosé.

 

Výnimočný Hubert Club Furmint je pripravený z odrody Furmint, zaujme nádhernou žlto zlatistou farbou. Jeho jemná vôňa ľalie, rozkvitnutého orgovánu a ľahký nádych sušených byliniek sú ideálnou voľbou počas prijemných jesenných večerov.

 

Očarujúci Hubert Club Frankovka modrá Rosé je pripravený z najznámejšej modrej odrody viniča. Pre toto šumivé víno je typická plná ovocná chuť a vôňa brusníc, ostružín a egrešov. Podáva sa vychladený a najlepšie s ľadom podľa aktuálneho trendu. Bude vhodným spoločníkom na stretnutia s priateľmi.

 

Milujete šumivé vína, ale nemôžete alebo nechcete z nejakého dôvodu konzumovať alkohol? Vychutnajte si nealko bublinky vo variante Hubert Nealko Rosé. Lahodná chuť s nádychom ovocia pohladí  všetky vaše chuťové poháriky. Podobne ako „biely nealko“ Hubert, aj Rosé sa vyrába z kvalitného odrodového vína, z ktorého je vďaka šetrnému procesu vo vákuu odstránený alkohol. Vákuum umožňuje tento proces už pri nízkych teplotách, vďaka čomu si takto dealkoholizované víno ponechá všetky charakteristické vlastnosti – farbu, chuť, vôňu.

 

Obe letné novinky sú dostupné v e-shope na www.hubertonline.sk

 

Zobraziť celú novinku
Ventilátor budúcnostipasik
Ventilátor budúcnosti

 

Super moderný dizajn, jednoduché ovládanie, efektívne prúdenie vzduchu, tichý chod. Zabudnite na klasické lopatkové ventilátory a zaobstarajte si model, ktorý si hrdo postavíte na stôl napríklad aj namiesto kvetov. 

 


Ventilátory Dyson CoolTM na prvý pohľad ako ventilátory nevyzerajú. Vďaka futuristickému dizajnu sa stanú súčasťou vašej domácnosti, aj keď ich nebudete práve potrebovať. Vyzerajú totiž zaujímavo a poslúžia ako vhodný doplnok do domácnosti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stolný ventilátor Dyson AM06 je tak tichý, že pri ňom môžete spať vy aj vaše deti. Oproti predchádzajúcemu modelu AM01 je tichší o 75 %. Pre akúkoľvek činnosť sa rozhodnete, o ventilátore ani nebudete vedieť. Helmholtzov dutinový rezonátor zachytáva a rozptyľuje zvuk motora, čím výrazne znižuje hlučnosť zariadenia. Keďže ide o zariadenie bez lopatiek a ochrannej mriežky, nemusíte strážiť svoje najmenšie poklady ani domácich miláčikov a neustále sledovať, či sa k nemu nepriblížia. Ďalšou výhodou bezvrtuľového ventilátora je jednoduché a rýchle čistenie. Pomocou diaľkového ovládania si užívateľ vie nastaviť prúdenie vzduchu 10 rôznymi spôsobmi. Prúd vzduchu je plynulý a neprerušovaný vďaka technológii Air Multiplier™, ktorá uvádza do pohybu aj vzduch v okolí ventilátora. Vzduch prechádza cez prstencový otvor v kruhovej či elipsovitej hornej časti – vďaka tomuto je jeho prúdenie až 15x intenzívnejšie a rýchlejšie. Práve z tohto dôvodu sú bezlopatkové ventilátory Dyson nielen tiché, ale aj neuveriteľne výkonné. Viac na stránke www.dyson.sk.

Cena modelu AM06: 349 € s DPH

Zobraziť celú novinku
 Čo s naším telom robí nedostatok vápnika a magnézia?pasik
Čo s naším telom robí nedostatok vápnika a magnézia?

Isto ste sa už mnohokrát stretli s tým, že magnézium by mali predovšetkým prijímať športovci, pretože hrá dôležitú úlohupri premene krvného cukru na energiu, ale aj preto, aby sa jeho nedostatkom v svaloch nehromadila kyselina mliečna a po cvičení neprichádzali kŕče. No minerálne látky, ako je napríklad magnézium, potrebujeme aj pre našu nervovú sústavu, a to viac, ako by ste si mysleli. 

Nedostatok určitých minerálnych látok vo výžive tak vyvoláva celú radu psychických problémov. Najmä magnézium pôsobí na činnosť neurónov v mozgu a našu nervovú sústavu vedie tým správnym smerom - uvoľňuje ju a utišuje. “Magnézium je pre telo životne dôležité,” potvrdzuje odborník Pavel Blažíček. Podieľa sa až na tristo biologických procesoch v tele a jeho potrebná denná dávka sa pohybuje okolo 300-400 mg.

Ak teda napríklad dostávame do tela veľa nezdravých jedál, vysoký obsah cukrov, konzervačné látky, farbivá či škodlivé tuky, na to, aby ich telo vedelo spracovať, potrebuje veľa magnézia. Takže najmä jednotvárnou stravou sa oň ochudobňujeme. No i zdravšie stravujúci sa ľudia sa môžu dostať do situácie, kedy im bude v tele chýbať. Okrem športovcov jeho nedostatok pociťujú najmä diabetici a ľudia, ktorí pijú veľa alkoholu. Práve ten je totiž jedným z jeho najväčších nepriateľov. Okrem toho o magnézium oberá káva, tabak či niektoré druhy liekov. Ale tiež časté vystavovanie sa stresu alebo užívanie kalciových doplnkov bez magnézia alebo v menšom pomere, ako je 1:1.
Nedostatok magnézia potom spôsobuje problémy s koncentráciou, náladovosť, nervozitu, ale tiež únavu, úzkosť a poruchy spánku. Takže ak nemôžete spať, nie vždy za to môže teplo vonku alebo zlá posteľ či chrápajúci priateľ. Celkom iste vám chýbajú minerály, a to hneď dva – magnézium spolu s vápnikom. Pretože práve to možno veľa z nás nevie - magnézium by sa nemalo vo veľkom množstve prijímať individuálne, ale práve v kombinácii s vápnikom. Prijaté magnézium, či už z jedla alebo výživových doplnkov, tiež ešte neznamená, že je aj vstrebané. Práve preto je nevyhnutný vápnik, no tiež nie hocikoľko -  ale ideálne v optimálnom pomere 1:3.A najefektívnejším spôsobom ako oba minerály telu dodať je pitie vody. Z nej sa vstrebe až takmer 60 percent magnézia, pričom zo stravy a výživových doplnkov len 30-40 percent. Tieto dva minerály by teda nemali fungovať jeden bez druhého, a v takomto pomere ich ponúka napríklad slovenská magnéziová voda Gemerka. Okrem ostatných benefitov, pitie magnéziovej vody navodzuje aj rovnováhu v organizme.

Odborníci na výživu tiež tvrdia, že ľudia, ktorí majú neutíchajúcu chuť na čokoládu, ju konzumujú preto, aby sa upokojili. A k tomu im pomáha magnézium, ktoré čokoláda obsahuje. A predsa len z magnéziovej vody v strese aspoň nepriberiete.

 

Nedostatok magnézia spôsobuje:
problémy s koncentráciou
búšenie srdca, vysoký tlak
náladovosť, nervozitu
poruchy zažívacieho traktu

Nedostatok vápnika spôsobuje:
bolesti kĺbov a osteoporózu
lámavosť nechtov
bolesť hlavy, migrénu
vznik ekzémov

 

Nedostatok magnézia a vápnika spôsobuje:
únavu a poruchy spánku
svalové kŕče

zdroj: gemerka.sk

Zobraziť celú novinku
Čo s naším telom robí voda so zásaditým účinkom?pasik
Čo s naším telom robí voda so zásaditým účinkom?

Viete, že máme na Slovensku minerálnu vodu, ktorá je známa nielen u nás, ale po celej Európe a preslávila sa vďaka svojmu zásaditému charakteru? Sama príroda u nás vytvorila vodu, ktorá má dokázateľné účinky na človeka, pričom každá kvapka sa získava z hlbokých vrstiev neogénovej výplne pieskov a piesčitých štrkov z najhornatejšej časti Slovenska, z regiónu Turiec.

Reč je o prírodnej minerálnej vode Fatra, ktorá je nielen súčasťou každodenného pitného režimu, ale aj ideálnym nápojom počas zvýšeného vypätia a stresu. No najmä vďaka svojmu zásaditému charakteru priaznivo vplýva na činnosť čriev a tráviacej sústavy. Ako? Eliminuje prekyslenie žalúdočného prostredia a upravuje celkovú činnosť žalúdka. Jej mimoriadne účinky ocenia ľudia pri pálení záhy či nadbytku žalúdočnej kyseliny.  Minerálne látky rozpustené vo Fatre v podobe solí vytvárajú podmienky na bezproblémové fungovanie ľudského organizmu. Zúčastňujú sa na stavbe bielkovín a tukov, hormónov i enzýmov. Preto je potrebné dodávať ich do organizmu pravidelne a v dostatočnom množstve. „Pri problémoch so žalúdkom sa odporúča vypiť pohár ráno nalačno a po jedle. Pri tráviacich problémoch vypite pohár pred každým jedlom. V prípade pálenia záhy pite Fatru pravidelne. Pri zvýšenej konzumácii jedál a nápojov sa odporúča piť až do pominutia problémov,“ odporúčajú lekári.

 

A keďže unikátna voda si zaslúži aj unikátny vzhľad, Fatra dostala moderné prevedenie v 0,25 l sklenej fľaši (pre HORECA segment). Tvorí ju silueta s tisíckami kryštálov odčeského dizajnéra Jana Čapka, za ktorú bol ocenený cenou Grand czech design ako dizajnér roka. Je inšpirovaná krásou slovenskej prírody tak, že vyčnieva z radu klasických minerálnych vôd.Jej vzácnosť dokazuje aj jej obmedzený zdroj.

Zobraziť celú novinku
Enológ radí: letu svedčia ľahké vína  a bublinkypasik
Enológ radí: letu svedčia ľahké vína a bublinky

Vedeli ste, že k letu patria ľahké svieže vína a bublinky? Podľa odborníkov je na každé ročné obdobie vhodný iný typ vína. Dôvodom je počasie, ktoré ovplyvňuje nielen náladu a aktivity, ale aj metabolizmus ľudí.

Práve na teplé počasie v lete sú najvhodnejšie ľahké ružové vína s jemnou arómou a s príchuťou sezónneho bobuľového ovocia, ako  sú lesné maliny, ríbezle, jahody či egreše. Dôvodom je nielen nižší obsah alkoholu, ktorý  je prijateľnejší pre náš organizmus, ale i dôvod, že ich môžeme konzumovať chladenejšie ako iné druhy vín,“ vysvetlil enológ Roman Janoušek, ktorý pripravuje pre vinárstvo Šimák Zámok Pezinok špeciálnuedíciu vína dodáva: ,,Vína vyrobené v Zámockom vinárstve Pezinok majú zaručene slovenský pôvod a našou ambíciou je vyrábať vína len z vlastného dopestovaného hrozna. Naše vína majú čistú a priamočiaru arómu s nezameniteľným rukopisom chutí a charakteru.“

 

Ružové víno sa môže podávať vychladené na 6 – 8 stupňov Celzia. Oproti tomu biele a červené vína najlepšie ukážu svoje telo pri teplote okolo 10 stupňov Celzia, a preto sú ideálne na chladnejšie obdobia. Podľa Janouška už dávno neplatí, že ružové vína si obľúbili najmä ženy. Po kvalitnom ružovom víne, a to aj s vyšším obsahom cukru, siaha čoraz viac i silnejšia polovica ľudstva. Najobľúbenejšie je ružové suché

 

Na letný relax sa podľa odborníkov hodia aj šumivé vína. Bublinkové vína majú tiež nižší obsah alkoholu a podávajú sa vychladené na 4 až 6 stupňov Celzia. Sú ideálne nielen na pohodové letné večery, ale aj ako príjemné osvieženie k obedu. „Osobne uprednostňujem kvalitné šumivé vína vytvorené sekundárnou fermentáciou už z hotových vín kvasením vo fľaši,“  dodal Roman Janoušek. Vinárstvo plánuje na jeseň spustiť výrobu vlastného šumivého vína.

 

Pre fanúšikov bieleho vína enológ odporúča v lete tradičné odrody ako Sauvignon blanc či Veltlínske zelené, ktoré sa môžu podávať už pri teplote okolo 8 až 10 stupňov Celzia. ,,Skvelé na letné večery je napríklad víno Šimák Zámok Pezinok Sauvignon blanc 2017 – neskorý zber suché – vonia ako čerstvo natrhané egreše, trochu ako mango a trochu ako vinohradnícke broskyne. Je príjemne šťavnaté, priamočiare a čisté so smelými kyselinami a minimálnym obsahom zvyškového cukru. Je ideálnym partnerom idúc naprieč vekom mladších, ale i vyzretejších milovníkov vína,“ odporučil Janoušek.

 

A prečo je na leto najvhodnejšie víno? „Pivo má utlmujúci účinok, tvrdý alkohol má zase rýchly a agresívny nástup a dramatický koniec. Víno má príjemný a pozvoľný nástup, ideálne nastavenú intenzitu chuti a zaženie i smäd. Víno v súčasnosti je, vždy bolo i bude fenoménom prekonávajúcim priestor a čas. Pomáha  zvládnuť chvíle nepohody, rovnako ako umocňuje slávnostný čas. Sú však i dni všedné, ktoré vie spraviť krajšími, ako sa zdajú,“ vysvetlil Roman Janoušek.

 

Teploty na najlepšie vychutnanie vín:

  • Šumivé vína: 4 – 6 stupňov C
  • Ružové vína: 6 – 8 stupňov C
  • Biele vína: 8 – 10 stupňov C
  • Červené vína: 12 – 14 stupňov C
Zobraziť celú novinku
Zobraziť všetky aktuality
AKTUALITY
Základom úspechu v boji proti plytvaniu potravinami je medzisektorová spoluprácapasik
Základom úspechu v boji proti plytvaniu potravinami je medzisektorová spolupráca

Zástupcovia vlády, maloobchodu, mimovládnych organizácií v utorok 9. októbra 2018 diskutovali pri jednom stole o boji proti plytvaniu  potravinami a kľúčovej role, akú v tomto boji zohráva práve medzisektorová spolupráca. Stretnutie zorganizovala spoločnosť Tesco v spolupráci s portálom Euractiv. 

 

Hlavnými témami boli okrem dôležitosti medzisektorovej spolupráce aj opatrenia a inovácie v spracovaní potravinového odpadu, ciele udržateľného rozvoja, výzvy v oblasti boja proti plytvaniu potravinami na lokálnej úrovni či pokrok za posledné roky v prítomnosti vzácnych hostí, akými boli Richard Raši (podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu), Branislav Ondruš (štátny tajomník MPSVR SR), Pavol Široký (analytik inštitútu environmentálnej politiky), Zuzana Nouzovská (generálna riaditeľka NPPC), Michal Kišša (Nadácia Pontis), Marko Urdzik (predseda Potravinovej banky SR), Radoslav Števčík (starosta Bratislavy-Starého Mesta), Martin Kuruc (výkonný riaditeľ TESCO STORES SR, a. s.) a Martin Krajčovič (Corporate Affairs Manager, Metro). Súčasťou diskusie bola pre všetkých prítomných prezentácia renomovaného šéfkuchára Jaroslava Ertla o varení bez zvyškov.

 

„Stretnutie považujem za určité znamenie, že spoločenský diskurz sa posúva pozitívnym smerom a témy spojené s udržateľným rozvojom sa stávajú súčasťou uvažovania relevantných hráčov na trhu. K udržateľnému rozvoju sa totiž priblížime len vtedy, ak sa zapoja všetci aktéri – tak štát, ako aj občianska spoločnosť, jednotlivci aj podnikatelia. Môj úrad pre investície a informatizáciu zodpovedá za vnútroštátnu implementáciu Agendy 2030 pre udržateľný rozvoj. Agenda 2030 je súbor globálnych 17 cieľov, na ktorých sa zhodli všetky štáty OSN. Slovensko si ich agregovalo do šiestich národných priorít, ktoré sme v júli tohto roku predstavili v OSN v New Yorku. Jednou z našich národných priorít je aj smerovanie k obehovej ekonomike, kde sa neplytvá zdrojmi a minimalizuje sa tvorba odpadov, ktoré sa nedajú znova využiť,“ otvoril podujatie Richard Rašipodpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu. 

 

Reťazec Tesco ako prvý a zatiaľ jediný maloobchodník v strednej Európe aktívne bojuje  proti plytvaniu potravinami a zaviazal sa znižovať potravinový odpad zo svojich prevádzok. Spoločnosť preto začala intenzívnejšie sledovať a vyhodnocovať objem odpadu vo svojich obchodoch, aby dokázala nájsť spôsob, ako potravinový odpad efektívne znižovať.  Okrem toho uviedla sortiment Perfectly Imperfect (Dokonale nedokonalé), čo súproduktydokonalej chuti a kvality, ktoré  síce nespĺňajú všetky estetické kritériá, no sú kvalitné, chutné a výživné.  Predajom „dokonale nedokonalej zeleniny a ovocia“ pomáha Tesco  bojovať proti plytvaniu potravinami aj svojim dodávateľom.

 

„Naša spoločnosť si, ako jeden z najväčších maloobchodníkov s potravinami, uvedomuje problém plytvania potravinami a snažíme sa proti nemu bojovať naprieč celým dodávateľským reťazcom. Avšak aby sme vedeli, či ideme správnym smerom, začali sme v roku 2017 merať množstvo potravinového odpadu, ktorý vyprodukujeme v našich prevádzkach. Keď sme zmerali toto množstvo opäť minulý rok, zistili sme, že sa nám podarilo znížiť množstvo odpadu o 20 %. Je to výsledok zefektívnenia interných procesov vrátane zlepšenia objednávkového systému, ako aj darovania potravín,“povedal v úvode Martin Kuruc, výkonný riaditeľ Tesco Slovensko.

 

Dlhodobou prioritou spoločnosti Tesco je bojovať proti plytvaniu potravinami aj cestou darovania potravinových prebytkov v spolupráci s Potravinovou bankou Slovenska.Začiatky spolupráce Tesca s Potravinovou bankou Slovenska sa viažu na rok 2015, keď sme začali poskytovať potravinové prebytky z našich štyroch obchodov. Začínali sme v malom, no dnes sa môžeme pochváliť tým, že aktuálne máme zapojených do projektu darcovstva potravín 125 našich obchodov (zo 150) a spoločne tak pomáhame denne viac ako 5 000 ľuďom v núdzi po celom Slovensku. V tomto roku sme darovali spolu 577 ton potravín, čo je v porovnaní s predošlým finančným rokom o 440 ton viac. Zároveň sme zredukovali aj množstvo samotného potravinového odpadu o 2 023 ton. Veľmi ma tiež  teší, že sa nám tento rok podarilo spoluprácu rozšíriť o ďalšieho významného partnera  – Bratislavu-Staré Mesto, s ktorým sa nám podarilo sprevádzkovať  sociálnu výdajňu a ešte rozšíriť okruh ľudí, ktorým spoločne pomôžeme,“ dodal  Martin Kuruc.

 

Aktivity maloobchodného reťazca Tesco zamerané na znižovanie potravinového odpadu ocenila aj nezávislá komisia. Za prínos v oblasti zodpovednej spotreby a výroby bolo Tescu udelené úplne nové ocenenie Via Bona – Cena za príspevok k napĺňaniu cieľov udržateľného rozvoja. Ocenenie Via Bona udeľuje Nadácia Pontis ako uznanie najzodpovednejším firmám na slovenskom trhu.

 

Zobraziť celú aktualitu
Výrobcovia nealkoholických nápojov znížia obsah pridaného cukru o ďalších 10 %.pasik
Výrobcovia nealkoholických nápojov znížia obsah pridaného cukru o ďalších 10 %.

Výrobcovia nealkoholických nápojov a minerálnych vôd  na Slovensku 1) sa zaviazali postupne znížiť obsah pridaných cukrov v nápojoch o ďalších 10 % do roku 2020 a prispieť tak k celkovému zníženiu prijatých kalórií z potravín.

Iniciatíva reaguje na meniace sa preferencie spotrebiteľov ako aj výzvu Európskej Komisie a členských krajín na koordinovaný prístup k reformulácii a zníženiu obsahu pridaných cukrov v potravinách a nápojoch2).

V nealkoholických nápojoch zníženie obsahu pridaných cukrov priamo vedie k zníženiu ich kalorickej hodnoty. Od roku 2000 do roku 2015 sa spoločnými silami podarilo výrobcom  znížiť priemerný obsah kalórií na 100 ml nápoja o 12 %, do roku 2020 ubudne ďalších 10 %. Naplnenie tohto ambiciózneho cieľa chcú výrobcovia nealkoholických nápojov dosiahnuť:

 

·         Reformuláciou - postupnou úpravou receptúr aj s použitím nekalorických sladidiel, napríklad stévie

·         Inováciou -  novými nápojmi s minimálne 30 % znížením energetickej hodnoty alebo úplne bez kalórií

·         Zvýšením marketingovej podpory -  a podielu nízkokalorických a nekalorických nápojov na trhu

·         Motiváciou spotrebiteľov a podporou konzumácie minerálnych a pramenitých vôd

·         Zvýšením ponuky - menších nápojových obalov pre lepšiu kontrolu prijatých porcií

 

 

Prijaté opatrenia tak pozitívne ovplyvnia viac ako 3 milióny ľudí na Slovensku a takmer 500 miliónov všetkých európanov.3)

 

„Plánujeme pokračovať v inováciách a rozširovaní nášho portfólia tak, aby si každý spotrebiteľ mohol pre seba vybrať nápoje, ktoré mu chutia a zároveň splnia jeho zvýšené nároky na zdravý životný štýl. Chceme prispieť svojim podielom k tomu, aby si tí, ktorí chcú obmedziť celkový príjem kalórií, mohli vybrať nealkoholický nápoj so zníženou energetickou hodnotou alebo úplne bez obsahu kalórií, a mali k dispozícii svoje obľúbené nápoje v menších obaloch, pre lepšiu kontrolu prijatých porcií“, hovorí Lucia Morvai z Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd.

 

Dobrovoľný záväzok výrobcov nealkoholických nápojov je prvým sektorovým záväzkom na 
Slovensku na podporu všeobecného cieľa EÚ na zníženie obsahu pridaných cukrov 
v potravinách o 10%. Asociácia výrobcov nealkoholických  nápojov a minerálnych vôd 
na Slovensku aktívne spolupracuje aj s Úradom verejného zdravotníctva SR 
v pracovnej skupine zameranej  na reformulácie a formulovanie zásad zdravej výživy 
s ohľadom na rizikové faktory. 
Zobraziť celú aktualitu
Vy rozhodnete, ktorým ďalším 231 komunitným projektom pomôže Tesco s realizácioupasik
Vy rozhodnete, ktorým ďalším 231 komunitným projektom pomôže Tesco s realizáciou

Spoločnosť Tesco v spolupráci s Nadáciou Tesco a partnerom Nadáciou Pontis spúšťa už 5. edíciu grantového programu Vy rozhodujete, my pomáhame.Neziskové organizácie sa so svojimi projektmi na zlepšenie života v komunitách po celom Slovensku môžu prihlásiť v období od 8. októbra do 18. novembra 2018.Počas štyroch predchádzajúcich edícií bolo spolu podporených 462 unikátnych projektov celkovou sumou takmer 470 000 eur, ktoré svojimi hlasmi podporili zákazníci v obchodoch Tesco po celom Slovensku.

 

Cieľom programu je podpora miestnych iniciatív, ktoré sú prospešné pre lokálne komunity, zlepšujú susedstvá a skrášľujú okolie. Tesco v predchádzajúcej edícii uviedlo novinku, ktorou zvýšilo celkovú sumu z vyše 100 000 eur na takmer 170 000 eur, čím podporilo až trojnásobný počet víťazných projektov.Aj v piatej edícii  programu  finančne podporíme nielen víťazné projekty, ale aj projekty umiestnené na druhom a treťom mieste, za ktoré môžu zákazníci hlasovať v jednotlivých obchodoch. Grant tak získa až 231 organizácií zo 77 regiónov,  pričom organizácie s najväčším počtom hlasov, tak ako po minulé edície, získajú sumu 1 300 eur. Sumou 600 eur budú podporené organizácie, ktoré sa umiestnia na druhom mieste, a organizácie, ktoré sa umiestnia na treťom mieste, získajú na podporu svojich lokálnych aktivít 300 eur,“ vysvetlila manažérka CSR pre Tesco na Slovensku Katarína Pšenáková.

V predchádzajúcich štyroch edíciách programu slovenskí zákazníci odovzdali spolu vyše 14miliónov hlasov, z čoho vyplýva, že pre zákazníkov spoločnosti Tesco je podpora lokálnych iniciatív veľmi dôležitá. ,,Sumou takmer 170 000 eur chceme podporiť ešte viac skvelých projektov, ktorými  pomáhame zlepšovať  naše prostredie či zrealizovať rôzne aktivity pre deti aj dospelých, environmentálne a vzdelávacie projekty, športové aktivity, pomôcť útulkom pre zvieratá či  sa spolupodieľať na rekonštrukciách  kultúrnych pamiatok,“ zhodnotila K. Pšenáková.

Prihlasovanie projektov prebieha prostredníctvom stránky  tesco.sk/pomahame/, a to od 8. októbra do 18. novembra 2018. Na základe rozhodnutia hodnotiacej komisie budú v každom zo 77 regiónov vybrané tri organizácie, ktoré postúpia do hlasovacej fázy, a o výške finančnej podpory rozhodnú hlasovaním zákazníci od 21. januára 2019 vo všetkých predajniach Tesco na Slovensku. Mená víťazov budú vyhlásené v marci 2019. Viac informácií o víťazoch z predchádzajúcich edícií nájdete na webovej stránke projektu tesco.sk/pomahame/

Zobraziť celú aktualitu
Prvá slovenská platforma na požičiavanie áut Carrivederci plánuje expanziupasik
Prvá slovenská platforma na požičiavanie áut Carrivederci plánuje expanziu

 

Prvá slovenská carsharingová platforma Carrivederci takmer po roku fungovania pre veľký záujem plánuje expanziu do okolitých krajín. Cieľom zakladateľov je posilniť platformu na Slovensku a spustiť jej verziu v budúcom roku v Budapešti, neskôr v susednej Viedni.

 

Sme veľmi radi, že systém prenájmu vozidiel sa medzi Slovákmi dobre etabloval a získava čoraz viac priaznivcov. Chceme sa stať prvou voľbou pri prenájme automobilov. Veríme, že Slováci budú v blízkej budúcnosti viac zdieľať, menej vlastniť a viac užívať – chceme byť priekopníkmi. Myslíme si, že v budúcnosti bude carsharing minútový a auta budú bezpilotné. Autá budú mať podstatne väčšiu využiteľnosť a kratšiu životnosť. Výrobcovia automobilov sa budú viac venovať servisu a mobilite ako predaju automobilov,“ uviedol výkonný riaditeľ Carrivederci Branislav Kmeť, ktorý je jedným zo spoluzakladateľov platformy v Bratislave.

 

Myšlienka Carrideverci vznikla ešte v polovici minulého roku, keď zakladateľov z Bratislavy inšpiroval celosvetový úspech peer-to-peer platforiem ako napríklad Airbnb.com. Následne sa pustili do produkcie vlastnej platformy, ktorú spustili začiatkom tohto roka.

 

Podľa marketingového manažéra platformy Marcela Mila Slováci čoraz viac využívajú princíp zdieľanej ekonomiky v mnohých formách ako napríklad v objednávaní jedla, prenájme ubytovania či taxislužbe. Aj preto má Carrivederci veľký potenciál na slovenskom trhu. Samozrejme, musíme zohľadniť trhové špecifiká. Hlavnými biznisovými oblasťami sú najmä veľké mestá ako Bratislava a Košice. Po etablovaní sa na slovenskom trhu sa chceme rozšíriť do Viedne či Budapešti,” povedal Marcel Milo, marketingový manažér Carrivederci.

 

Záujem o carsharing rastie najmä počas letných a jesenných mesiacov, keď je platforma skvelým riešením krátkodobého prenájmu auta aj na dovolenku či víkendový výlet. Hitom sú jazdené prémiové značky v sume do 40 eur na deň. Aktuálne klienti nájdu na carrideverci.sk v ponuke vyše 60 vozidiel.

 

Majitelia áut si zase môžu mesačne privyrobiť na prenájme svojho nevyužívaného auta stovky eur.

 

Osobné auto dnes na Slovensku vlastní v priemere viac než 60 % domácností. So zámerom, aby vydržalo čo najdlhšie funkčné, ho majitelia často šetria a nevyužívajú príliš často – len okolo 5 %. Pre technický stav vozidla aj peňaženku majiteľa je však vhodnejšie, keď je vozidlo využívané čo najčastejšie,“ doplnil Branislav Kmeť.

 

Do konca roka plánujú majitelia rozšíriť Carrivederci aj do ďalších slovenských miest a umožniť služby aj B2B partnerstvám. V druhej polovici roku 2019 by chceli vstúpiť na maďarský trh do Budapešti.Naším cieľom od začiatku bolo vytvoriť komunitu ľudí, ktorá si bude navzájom zdieľať autá na princípe rešpektu, dôvery a transparentnosti. Sami sme nadšenci fenoménu zdieľanej ekonomiky, pretože si uvedomujeme celospoločenskú zodpovednosť voči rozumnému využívaniu zdrojov našej planéty. Veríme, že nie je dôležité vlastniť, ale používať,“ dodal Branislav Kmeť.

 

Firma aktuálne rokuje aj s potenciálnymi investormi.Hľadáme totiž nielen finančného investora, ale aj odborníka, ktorý nám pomôže rozvíjať aj zaujímavé B2B partnerstvá,“ prezradil Branislav Kmeť.

 

Pre koho je carsharing vhodný:

Pre majiteľov áut:

  • ktorí svoje auto nevyužívajú na 100 percent a chcú si privyrobiť
  • vďaka občasnému carsharingu si auto na seba zarobí
  • ktorí chcú na carsharingu zarobiť, kúpia si niekoľko áut a profesionálne ich využívajú v zdieľanej ekonomike
  • autopožičovne, ktoré chcú carsharingom vykryť slabé obdobia
  • autobazáry
  • lízingové spoločnosti, ktoré nevedia autá predať po skončení lízingu
  • výrobca automobilov alebo autodíler tak získa distribučný a marketingový kanál pre svoje výrobky
  • firma, ktorá má nevyužitú auto flotilu a chce si zvýšiť príjem

 

Pre používateľov:

  • nevlastnia auto, ale chcú si užiť dovolenku, výlet alebo potrebujú v určitých obdobiach viac cestovať
  • vlastnia auto, no potrebujú ďalšie auto – napríklad väčšie auto na rodinnú dovolenku alebo na prevoz vecí
  • chcú emócie a zážitky – napríklad splniť si sen a vyskúšať značku, po ktorej túžia, no nemôžu si ju ešte dovoliť kúpiť
  • turisti zvyknutí na využívanie platforiem ako napríklad Uberu či Airbnb
  • firma, ktorá má dočasný nedostatok áut
  • ktorí zvažujú kúpu auta a chcú si konkrétne značky vyskúšať na dlhší čas
Zobraziť celú aktualitu
Zelené inovácie v UNIQ Staromestská znižujú náklady a spríjemňujú prácu nájomníkom už takmer rokpasik
Zelené inovácie v UNIQ Staromestská znižujú náklady a spríjemňujú prácu nájomníkom už takmer rok

Viac slnečného svetla, nižšie prevádzkové náklady, menšia spotreba vody, sprchy pre cyklistov a priestory na relaxáciu najviac oceňujú nájomníci novej luxusnej administratívnej budovy UNIQ Staromestská v Bratislave. Nájomníci budovy totiž už takmer rok využívajú výhody práce v budove so  zeleným certifikátom LEED na úrovni Gold. Prestížny certifikát budova developera CRESCO GROUP získala v októbri minulého roka.

Všetky vymoženosti zelených technológií, či už príjemné pracovné prostredie alebo nižšie náklady, už takmer rok využíva približne 600 ľudí, ktorí pracujú v budove v centre Bratislavy UNIQ Staromestská. „Práve príjemné pracovné prostredie je jedným z kľúčových faktorov, ktoré firmám pomáhajú udržať si kvalitných pracovníkov a ovplyvňujú výkonnosť a dlhodobú lojalitu zamestnancov. Zelený certifikát LEED potvrdzuje, že UNIQ Staromestská je zárukou kvalitného pracovného prostredia a zodpovedného prístupu k životnému prostrediu,“ uviedol Dušan Tarčák, manažér projektu UNIQ Staromestská office z CRESCO GROUP   v diskusii Green Business Breakfast.

 

Business raňajky v UNIQ na tému Inovácie v praxi organizovala Slovenská rada pre zelené budovy v spolupráci so spoločnosťami CRESCO GROUP a Siemens. Podujatia s témou udržateľného rozvoja a výstavby sa konajú pravidelne každý rok koncom septembra v rámci celosvetového Týždňa zelených budov. Počas dopoludnia sa účastníci dozvedeli detaily  výstavby UNIQ Staromestská, budovu ocenenú aj v rámci Stavby roka, či detaily certifikácie LEED a technické vymoženosti inteligentných systémov pre nízkoenergetický manažment budov.

 

 Aké vlastnosti UNIQ Staromestská prispievajú ku komfortu užívateľov:

  • centrálna poloha s dobrou občianskou dostupnosťou,
  • nabíjacie stanice pre elektromobily,
  • bicyklové stojiská so šatňami a sprchami,
  • pochôdzna zelená strecha bez potreby pravidelnej údržby,
  • technológie na úsporu vody a elektrickej energie,
  • komfort vďaka inteligentnému systému merania a riadenia prevádzky budovy a vnútorného prostredia v kanceláriách. 

 

Pre fanúšikov zdravého životného štýlu, ktorí cestujú do práce na bicykli, sú v budove UNIQ Staromestská vybudované špeciálne šatne so sprchami v podzemnej garáži. Ekologickí vodiči si zase môžu svoje elektromobily pohodlne nabiť na prioritných miestach priamo v podzemnej garáži.

Tepelný komfort budovy aj využitie denného svetla boli preverené modernými počítačovými simuláciami už počas návrhu projektu. Rovnako aj kvalita fasády bola preverená termovíznou štúdiou na kontrolu kvality realizácie.

 

Na pauzu v práci alebo netradičné miesto stretnutia s klientmi je pre nájomníkov k dispozícii priestor na pochôdznej zelenej streche. Extenzívna zeleň, ktorá nepotrebuje špeciálnu starostlivosť, zabraňuje efektu tepelného ostrova na okolie a zároveň znižuje aj náklady na chladenie. Strecha s trávnatým povrchom poskytuje návštevníkom nádherné výhľady na panorámu bratislavského centra s dominantou Starého Mesta – Bratislavským hradom.

Stavba pri splnení podmienok certifikácie LEED môže byť v rámci prevádzkových nákladov úspornejšia aj o 16 % na energetických systémoch, ako je vykurovanie, chladenie, vetranie, osvetlenie oproti referenčnej budove.

 

Novostavba UNIQ Staromestská s tromi podzemnými a siedmimi nadzemnými podlažiami ponúka náročným klientom 7 565 m2 kancelárskych priestorov a 917 m2 plochy pre maloobchodné prevádzky a sklady. K vysokému hodnoteniu budovy v kategórii LEED významne prispeli aj autori projektu z ateliéru Bogle Architects a tím profesionálov na strane developera, spoločnosti CRESCO GROUP, vďaka ktorým vyrástol na ploche bývalého parkoviska moderný butikový projekt, ktorý vyplnil exponované nárožie Veternej a Staromestskej ulice.
 

Zdroj: Katarína S.

 

 

Zobraziť celú aktualitu
Tesco štartuje piaty ročník  Farmárskeho grantu novinkou pasik
Tesco štartuje piaty ročník Farmárskeho grantu novinkou

Farmári na celom Slovensku sa môžu zadarmo naučiť, ako  sa stať úspešným dodávateľom veľkých obchodných reťazcov. Spoločnosť Tesco totiž v septembri tohto roka štartuje už piaty ročník úspešného vzdelávania malých výrobcov potravín Farmársky grant. Program pripravuje reťazec v spolupráci s Nadáciou Tesco a Združením mladých farmárov na Slovensku. Nadácia Tesco podporí vzdelávací program sumou 80-tisíc eur.

„Teší nás vysoký záujem slovenských farmárov a malých výrobcov potravín o vzdelávací program Farmársky grant, vďaka ktorému môžu profesijne ďalej rásť. Za predchádzajúce štyri roky sme vzdelávanie našich partnerov podporili sumou takmer 400-tisíc eur. Naším cieľom je byť dlhodobým partnerom slovenských farmárov, pomôcť im stať sa úspešnými dodávateľmi pre obchodné siete, zatraktívniť ich ponuku pre zákazníkov a pomôcť im tak uspieť v konkurencii. Tento rok sme v rámci Farmárskeho grantu pripravili jedinečnú novinku – tzv. on-site poradenstvo. Experti z rôznych oblastí poľnohospodárskej výroby poradia partnerom práve tam, kde vidia priestor na zlepšenie, a navyše priamo v ich prevádzkach,“ uviedla Veronika Bush, správkyňa Nadácie Tesco a riaditeľka komunikácie Tesca na Slovensku. 

 

Producentom zapojeným do Farmárskeho grantu poradia v ich prevádzkach odborníci z oblasti hygieny, marketingu, cenotvorby, legislatívy či webdizajnu. Cieľom poradenstva bude upraviť a zlepšiť ich produkty vrátane balenia či marketingu tak, aby zodpovedali aktuálnym trendom na trhu a najmä očakávaniam zákazníkov.

 

„Cieľom projektu bude v piatich etapách podpora malých výrobcov potravín, aby sa mohli stať úspešnými dodávateľmi pre obchodné reťazce, a tak im umožnili zvyšovať atraktivitu ich produktov z pohľadu zákazníkov. Súčasťou tohto ročníka bude okrem návštev jednotlivých fariem či výrobní aj on-site poradenstvo, ktoré nám pomôže neskôr zhodnotiť ich pokroky v rámci našej spolupráce,“  povedal Milan Jurky, predseda Združenia mladých farmárov na Slovensku – ASYF.

 

V uplynulých ročníkoch si slovenskí farmári prehlbovali vedomosti v oblastiach hygieny, bezpečnosti, kvality, technologických procesov a nových podnikateľských zručností. V rámci série teoretických aj praktických vzdelávacích aktivít sa výrobcovia dozvedeli viac informácií o možnostiach spolupráce s reťazcom, o požiadavkách na kvalitu, bezpečnosť potravín aj spôsoboch, ako budovať značku a marketing.

 

Projekt celkovo prispieva k výrobe kvalitných produktov, čím napomáha vytvárať na slovenskom vidieku udržateľné pracovné miesta a tým pomáha rozvoju poľnohospodárstva na Slovensku. Do grantového programu sa môžu prihlásiť malé a stredné firmy, živnostníci, samostatne hospodáriaci roľníci, odbytové a kolektívne združenia so sídlom na Slovensku. Viac informácií na http://www.mladyfarmar.sk/node/221 .

Zobraziť celú aktualitu
Práca doma je čoraz viac „in“. Aj u slovenských manažérovpasik
Práca doma je čoraz viac „in“. Aj u slovenských manažérov

Dnes neprídete do práce? Budete robiť z domu? Okej, žiadny problém. Aj šéfovia na Slovensku sa otvárajú novým trendom a zamestnancom nechávajú viac slobody. Až 57 percent manažérov malých a stredných firiem verí svojim podriadeným, že budú efektívne pracovať aj mimo kancelárie. A iba pre šesť percent opýtaných je takýto typ práce nepredstaviteľný. Podobne sú na tom aj ich kolegovia v Európe, kde práci na diaľku plne dôveruje 58 % manažérov. Vyplýva to z minuloročného prieskumu spoločnosti Microsoft v 19 európskych krajinách vrátane Slovenska a Česka.

 

Dôvodom rastu dôvery manažérov práci na diaľku je, že flexibilita je v súčasnosti pre mnohých záujemcov o prácu čoraz dôležitejšia. Podľa prieskumu portálu Platy.sk je dokonca možnosť manažovať si čas a prácu po svojom najdôležitejším pracovným benefitom pre polovicu uchádzačov o prácu z generácie mileniálov (cca do veku 35 rokov). 

 

Slobodu výberu miesta na prácu či už v kancelárii, doma, v kaviarni či v zdieľaných priestoroch  podporuje dlhodobo aj Microsoft. Spoločnosť už šiesty rok po sebe vyhlasuje Deň spolupráce odkiaľkoľvek, ktorý tento rokpripadne na štvrtok 20. septembra 2018. Cieľom iniciatívy je inšpirovať firmy aj organizácie na zvýšenie flexibility v práci.  

 

Zavedenie flexibility v práci závisí od vyspelej firemnej kultúry, kde manažéri svojim kolegom dôverujú. Nechávajú im priestor nielen na realizáciu a kreativitu, ale aj na zodpovednosť. Viac hodín v práci totiž nemusí nutne znamenať aj viac dokončených úloh. Správne využívanie technológií by malo ľuďom pomôcť nielen efektívnejšie komunikovať s kolegami odkiaľkoľvek, ale získať aj čas na sústredenú intenzívnu prácu bez vyrušovania, ktorá je predpokladom vysokého výkonu i kreativity,“ uviedla Lenka Čábelová, manažérka komunikácie Microsoftu pre Česko a Slovensko. IT spoločnosť zaviedla flexibilné pracovné prostredie pred piatimi rokmi a efektom sú nielen spokojnejší zamestnanci, ale aj vyšší výkon, viac inovácií aj lepšie fungujúca tímová práca a nižšie náklady.

 

Dôverujete zamestnancom, že pracujú na diaľku efektívne?

Slovensko:

Európa (19 krajín):

Úplne dôverujem/skôr dôverujem

57 %

58 %

Mám malú dôveru

28 %

22 %

Vôbec nedôverujem

6 %

8 %

Neviem

8 %

12 %

 

                    Zdroj: Prieskum Microsoftu (december 2016 – január 2017)

 

Podľa prieskumu Microsoftu už viac než tretina Slovákov využíva na prácu domov, zhruba pätina pracuje pravidelne aj v zdieľaných kanceláriách. Obľúbenými miestami sú aj prestávky počas cestovania či kaviarne.Záujem o prácu v zdieľaných priestoroch – coworkingu prudko rastie najmä medzi mileniálmi. K našim členom patria aj zamestnanci korporácií, ktorí sa nevedia sústrediť v open space kanceláriách či nemajú svoje stále miesto v office. Z technológií na tímovú prácu využívajú najmä Skype,“ potvrdila Michaela Hrnčiarová, zakladateľka bratislavskej zdieľanej kancelárie Coworking Cvernovka.

 

Podľa Združenia pre riadenie a rozvoj ľudských zdrojov HRcomm sa názory na flexibilitu práce rôznia, predovšetkým čo sa týka miery využitia.Asi najviac pociťuje potrebu flexibility generácia mileniálov. Ak si predstavíme úsporu času a zníženie finančných nákladov na prepravu z práce domov a, samozrejme, získanie určitej miery osobnej slobody, ktorá môže vytvoriť most medzi profesijným a osobným životom, je to skutočne zaujímavý prístup,“ uviedol Roman Kollár, člen Predstavenstva HRcomm, zodpovedný za oblasť Motivácia a riadenie výkonnosti. Pre úspešné zavedenie práce na diaľku je podľa neho nevyhnutné, aby si zamestnanci uvedomili, že získajú nielen slobodu, ale zároveň zodpovednosť za svoj pracovný čas, ktorý by mali využiť čo najproduktívnejšie.

 

Nový trend potvrdila aj Soňa Roventa-Hakszer, konateľka americkej spoločnosti 3M v Bratislave, ktorá sa venuje inováciám v priemysle. Spoločnosť na Slovensku zamestnáva tím 40 ľudí: ,,Flexibilitu sme pred niekoľkými rokmi doplnili aj do firemných benefitov a zamestnanci tak môžu pracovať na diaľku niekoľko dní v mesiaci. Benefit sa veľmi ujal, ľudia sú spokojnejší a využívajú ho na maximum. Môžu si tak prácu rozdeliť na sústredenú prácu napríklad doma, kde majú viac pokoja a ak potrebujú tímovú interakciu, využívajú na prácu kancelárie.“

 

Na prácu odkiaľkoľvek sú nevyhnutné technológie, ktoré umožňujú členom tímu bezpečné zdieľanie dokumentov a rýchlu vzájomnú komunikáciu. Microsoft predstavil inovatívnu cloudovú službu Microsoft 365, ktorá okrem iného obsahuje aj známe funkcionality Office 365 ako napríklad obľúbenú platformu na tímovú spoluprácu Microsoft Teams či poznámkový blok OneNote. Od leta tohto roku môžu firmy do 300 zamestnancov využívať nástroj Microsoft Teams vo verzii Freemium dokonca zadarmo. Spoločnosť sa tak snaží podporiť malých a stredných podnikateľov v digitálnej transformácii a umožniť každému pracovať v tíme efektívne odkiaľkoľvek. Aj malé tímy tak môžu na diaľku komunikovať, zdieľať kalendáre, flipcharty, spoločné virtuálne stretnutia či dokumenty. Výhodou profesionálnych cloudových nástrojov je aj vysoká bezpečnosť dát.

Zobraziť celú aktualitu
NÁVŠTEVNÍKOM AVIONU PORADIA DESIATKY ODBORNÍKOV NA FESTIVALE  5 MINÚT PRE ZDRAVIEpasik
NÁVŠTEVNÍKOM AVIONU PORADIA DESIATKY ODBORNÍKOV NA FESTIVALE 5 MINÚT PRE ZDRAVIE

Aký je váš cholesterol? Poznáte svoje BMI? Viete, koľko CO vydychujú fajčiari a koľko nefajčiari? Ako vplýva stres na mozog? Čo je syndróm bieleho plášťa? A ďalšie zaujímavosti sa dozvedia návštevníci na najväčšom workshope o zdraví a prevencii chorôb pre celú rodinu 5 MINÚT PRE ZDRAVIE v nákupnom centre AVION v Bratislave. Návštevníkom sa budú v najväčšom nákupnom centre na Slovensku v sobotu 22. septembra 2018 od 10.00 hod. do 19.00 hod. venovať medici zo Spolku medikov SZU spolu s partnerskými organizáciami. 

Spolok medikov SZU v spolupráci s OMRON, spoločnosťou KOMPAVA a ďalšími partnermi pripravili na tohtoročné edukačné podujatie v AVIONE zaujímavé témy. Tento ročník projektu 5 MINÚT PRE ZDRAVIE je orientovaný priamo na pacienta. Vďaka prijatiu pozvania hneď niekoľkých významných pacientskych organizácií sa na jednom mieste stretnú nielen lekári, medici, odborná verejnosť, ale aj samotní pacienti, ktorí si vyskúšali boj o zdravie. 

 

Projekt 5 minút pre zdravie patrí k najnavštevovanejším eventom v našom centre. Je to príležitosť, keď návštevníci AVIONU môžu v príjemnej atmosfére položiť odborníkom otázky o zdraví, na ktoré nepoznajú odpovede. Program bude bohatý nielen pre dospelých, ale aj pre deti, ktoré sa napríklad naučia, ako si správne čistiť zúbky či nebáť sa lekárov,“ prezradila Katarína Michaliaková, marketingová manažérka AVIONU v Bratislave.

 

Odborníci budú meraťzákladné profily glykémie, cholesterolu,pomeru tuku v tele pomocou BMI váhy a mnohých iných ukazovateľov telesnej vitálnej kondície. Dôležitou témou bude aj vzdelávame o dostatočnom spánku, oddychu tela aj mysle. Pre prípadné neurologické bolesti hlavy, migrény či bolesti krčnej chrbtice bude k dispozícii poradňa s lekárom neurológom. 

 

Aký je program festivalu 5 minút pre zdravie v AVIONE?

 

Pre najmenších:

  • ako správne čistiť zúbky,
  • ako sa zbaviť syndrómu bieleho plášťa,
  • základy stavby ľudského tela hravou formou pomocou plyšového medveďa. 

 

Pre dospelákov:

  • Projekt FajčeNIE – škodlivé účinky fajčenia a cigaretového dymu na organizmus. Meranie pomeru CO vo vydychovanom vzduchu v porovnaní s nefajčiarmi.
  • SCORA (Standing Committee on Sexual and Reproductive Health including HIV/AIDS) – edukácia žien o dôležitosti samovyšetrenia prsníkov, edukácia mužov pri vyšetrení semenníkov.
  • EUROPACOLON – téma rakoviny hrubého čreva a rakoviny lymfatických uzlín, vzájomná pomoc a podpora pacientov trpiacich týmto ochorením. Šírenie informácií o možnostiach Národného registra kostnej drene, ktorý prispieva ku skvalitneniu života mnohých pacientov.
  • Merania základných profilov glykémie, cholesterolu, pomeru tuku v tele pomocou BMI váhy a mnohých iných ukazovateľov telesnej vitálnej kondície.
  • Konzultácia s diabetologičkou na tému správna a vyvážená strava, zdravá životospráva.
  • Konzultácia s trénerom a fyzioterapeutom na tému pohybový aparát.
  • Ako správne poskytnúť prvú pomoc doma či vonku – výučbu pripravila Katedra urgentnej medicíny SZU.

 

Viac informácií nájdete: https://www.facebook.com/events/2100156913567287/

Zobraziť celú aktualitu
Pripraví škola deti do života – aj vo vzťahu k alkoholu?pasik
Pripraví škola deti do života – aj vo vzťahu k alkoholu?

Hoci je septembrový návrat do školy pre niektorých školákov nočnou morou, mnohí rodičia si naopak vydýchnu a tešia sa, že po dvoch mesiacoch voľnejšieho režimu ich ratolesti opäť nabehnú na pravidelnejší systém a v škole sa budú učiť všetko potrebné. V niektorých témach však škola rodiča úplne nenahradí a alkohol je jednou z nich.

 

Prieskumy ukazujú, že až 83 % slovenských rodičov sa so svojimi deťmi o alkohole vôbec nerozpráva. Rovnako však informácie o zodpovednom vzťahu k alkoholu často chýbajú aj v školských osnovách – hoci sa intímnym témam ako je sex či drogy venuje čoraz väčšia pozornosť aj v škole, na alkohol sa často zabúda a jeho problematika býva podceňovaná. Hoci žiaci bývajú poučení o tom, že alkohol smú konzumovať až od osemnástich rokov, kompletné informácie o jeho ozajstných účinkoch, pôsobení na organizmus i následkoch, ktoré jeho zneužívanie môže priniesť, sa k nim často nedostanú. Prípadne sa o nich dozvedajú príliš neskoro – a pritom prvú skúsenosť s alkoholom veľa detí prežije už na základnej škole. Opakovanú osobnú skúsenosť s alkoholom má 56 % ešte len 11-ročných detí!  Psychológ Josef Šedivý radí začať sa s deťmi rozprávať o citlivých témach čo najskôr. „Samozrejme pritom treba zvážiť vek dieťaťa a podať mu informácie formou primeranou jeho veku a chápaniu. Je však dôležité, aby sme sa o témach ako je alkohol, drogy či sex začali s deťmi rozprávať už vo veku, kedy ešte rodičov akceptujú ako svoj najväčší vzor a autoritu“

.

Škola či rodičia?

 

Mnoho rodičov sa v otázkach alkoholovej prevencie spolieha na školu. Psychológ však upozorňuje na to, že prvým vzorom, ktorý deti aj vo vzťahu k alkoholu vidia sú najbližší, v tomto prípade rodina. Erik Čížek z nekomerčného združenia Fórum Pi s rozumom Slovensko dodáva: Podľa našich zistení prevažná väčšina mladých ľudí priznáva, že najväčší vplyv v oblasti konzumácie alkoholu na nich mali rodičia. Na druhom mieste stoja kamaráti, vplyv televíznej reklamy je takmer zanedbateľný.

Je preto dôležité, aký príklad vidia vo svojom okolí. Deti si už od útleho veku všímajú, akú úlohu v ich domácnosti alkohol zohráva. Plechovka piva či pohár vína pri večernom pozeraní televízie, rodinné oslavy, ktorých stredobodom je fľaša alkoholu či dokonca riešenie svojich problémov alkoholom pre nich určite nie je pozitívnym príkladom. A často to bývajú práve rodičia, ktorí svojmu dieťaťu ponúknu prvý pohárik alkoholu. Aj na prvý pohľad nevinné cucnutie piva či pohárik šampanského za odmenu môže u detí vytvoriť nesprávny návyk. Nehovoriac o tom, že alkohol je pre mladý organizmus omnoho škodlivejší ako u dospelého človeka a môže viesť k nepríjemným zdravotným následkom. Podotknúť treba aj to, že ten, kto neplnoletému ponúkne alkohol sa dopúšťa priestupku, či v opakovanom prípade trestného činu...

Úlohu školy však netreba podceňovať. Aj informovanie o zdravotných a legislatívnych nástrahách pitia alkoholu u mladistvých by mali byť súčasťou povinných školských osnov. Okrem strohého vysvetľovania a strašenia je dôležité (tak pre učiteľov ako i rodičov) pristupovať k tejto téme citlivo a otvorene, brať žiakov ako rovnocenných partnerov v rozhovore. Ideálnym spôsobom, ako sa aj o tejto téme rozprávať, sú interaktívne prednášky s odborníkmi, ktorí si vypočujú problémy i názory žiakov a poskytnú im relevantné informácie.

Prevencii alkoholu u žiakov základných škôl sa dlhodobo venuje i združenie Fórum Pi s rozumom, ktoré už niekoľko rokov organizuje sériu interaktívnych hodín pre deti siedmych ročníkov základných škôl po celom Slovensku. „Na prednáškach sa žiaci pútavou formou oboznámia o rizikách konzumácie alkoholu, ale aktívnym zapojením tiež preberajú modelové situácie, v ktorých sa môže mladistvý ocitnúť, napr. nátlak zo strany priateľov na ochutnanie alkoholu, riešenie úzkosti či trémy alkoholom alebo siahnutie po alkohole ako jednom z prostriedkov stať sa obľúbeným a zapadnúť do partie. Nevyhýbajú sa žiadnej chúlostivej téme, ktorá sa týka pitia alkoholu,“ objasňuje princíp prevencie projektu Hovorme o alkohole na školách Martin Šimunič z Fórum PSR Slovensko.

 

Dôveruj, ale preveruj?

Je naivné domnievať sa, že naše dieťa sa k alkoholu nemá ako dostať. Aj v prípade, že má o alkohole dostatok informácií zo školy i z domu, treba dohliadnuť na to, aby ho to predsa len nepokúšalo vyskúšať si na vlastnej koži. Vplyv partie vie byť veľmi silný a deti často podľahnú nátlaku skúsenejších kamarátov. Dá sa tomu nejako zabrániť? Odborníci sa zhodujú na tom, že príkazy a zákazy nemusia byť vždy najlepším riešením, nepomáha však ani absolútna sloboda. Aj v tomto prípade je ideálnym riešením zlatá stredná cesta alebo ako sa hovorí „dôveruj, ale preveruj“: dávať pozor na alkohol, ktorý voľne skladujete doma, zaujímať sa, ako a s kým vaše dieťa trávi voľný čas, stanoviť si večierku, kedy má byť doma. V každom  prípade by mal byť rodič oboznámený s tým, kde sa jeho potomok nachádza a či sa na tomto mieste predáva alkohol, prípadne či tam bude dozor staršej osoby. „Medzinárodné ukazovatele jasne potvrdzujú, že najúčinnejším nástrojom na zníženie konzumácie alkoholu a jeho negatívnych dopadov u detí a mladistvých je cielené obmedzovanie dostupnosti pre túto vekovú skupinu,“ skonštatoval Erik Čížek zo združenia Fórum Pi s rozumom.

 

Hoci mnohým tínedžerom takéto kontrolovanie nemusí byť príjemné, rodičov určite upokojí, keď vedia, že sa dieťa nachádza na mieste, kde sa k alkoholu nedostane. Príkladom je posledný ročník festivalu Pohoda, kde usporiadatelia v spolupráci so združením Fórum Pi s rozumom prišli s dobrým nápadom: farebne odlíšenými náramkami, ktoré predávajúcich upozorňovali, že dieťa ešte nemá 18 rokov a alkohol mu nesmú predať. „Sme radi, že práve najväčší slovenský festival sa nezdráhal prísť so zavedením takéhoto opatrenia. Veríme, že sa stane tradíciou nielen na Pohode, ale aj na ostatných festivaloch a podobných podujatiach,“ dodáva Čížek.

 

 

Zobraziť celú aktualitu
Copyright © 2012 lenprezdravie.sk - žiadna časť stránky nemôže byť rozširovaná, alebo reprodukovaná bez predchádzajúceho súhlasu prevádzkovateľa webstránky.
design by  POINTA grafické štúdio